HISTORIA

Idea powołania do życia festiwalu "Satyrblues" zrodziła się w styczniu 2000 r. wraz z rejestracją w tarnobrzeskim sądzie Stowarzyszenia "OKO"- Ochrona Kultury Oryginalnej. Pomysłodawcą i osobą odpowiedzialną za Satyrblues jest od początku Victor Czura, prezes Stowarzyszenia "OKO", autor karykatur bluesowo-jazzowych, grafik mający w dorobku m.in. okładki płyt koncertowych takich wykonawców jak: Mr Slide Band, Sławek Wierzcholski, FBB, Jacek Spruch & The Old Time Band, Grzegorz Kapołka Quartet, The Jam Session Band, Hiram Bullock Trio, G2, Gang Olsena, Trio Con Brio.


Przez ten krótki, ale intensywnie wykorzystany czas tarnobrzeski Satyrblues przy wsparciu naszych darczynców (patrz: SPONSORZY), wypracował unikatową formułę stając się festiwalem rozpoznawalnym, szanowanym i chętnie odwiedzanym. To właśnie tu mieliśmy zaszczyt prezentować prace znakomitych polskich rysowników w asyście żywej muzyki bluesowo-jazzowej, wykonywanej przez mistrzów gatunku. Początkowo ryzykowny pomysł połączenia całkowicie odmiennych domen sztuki, funkcjonujących marginalnie w zbiorowej świadomości w konsekwencji przyniósł zaskakująco pozytywne efekty. Wizytówką Satyrbluesa potwierdzającą słuszność raz obranej drogi stały się festiwalowe wydawnictwa, będące nie tylko trwałym znakiem miejsca i czasu ale też przełomowym dowodem artystycznej kreatywności (CD/DVD).

Dlatego od pierwszej edycji festiwalu Satyrblues (2000) konsekwentnie prowokujemy naturalną tęsknotę za tym co szczere, piękne i ponadczasowe tak aby rodacy sięgając po twórczość Miłosza i Szymborskiej zostawiali w bezkompromisowej pogardzie "telewizyjne fastfoody".


Mówiąc metodycznie za pośrednictwem festiwalu Satyrblues proponujemy elegancką formę rozładowywania społecznej agresji poprzez bezpośrednie obcowanie ze sztuką oryginalną, ponadpokoleniową, inspirującą, łagodzącą obyczaje, pozbawioną li tylko marketingowego wymiaru.

Filozofię tę adresujemy głównie do pokolenia informatycznego, pozbawionego dostępu do autorytatywnego źródła estetyki. Mamy też realną świadomość, że Satyrbluesem nie wygramy żadnej kulturalnej wojny, ba nawet drobnej batalii o lokalny gust, ale jeśli udaje nam się choć trochę przywrócić nadszarpniętą sztuce godność, tak aby CHOPIN przestał kojarzyć się z produktami "Polmosu" to nasza programowa nieustępliwość osiąga swój idealistyczny cel.


To dzięki tej niezależnej i klarownej formule festiwal Satyrblues w 2004 r. został wyróżniony statuetką "ERYKA", prestiżową nagrodą przyznawaną raz w roku przez kapitułę SPAK (Stowarzyszenie Polskich Artystów Karykatury) i Muzeum Karykatury w Warszawie oraz Prezydenta Miasta Tarnobrzega.

Z wyrazkami najgrubszej z możliwych sympatii

Victor Czura
BACK        


SATYRBLUES © 2014